Verhaal

Interview Johan Nauta

Johan Nauta foto door Richard Lahuis RGB300.jpg

'Mijn camera gaf me een alibi om er bij te zijn' 

Je houdt van muziek, speelt geen instrument, maar bent wel creatief. Dan ga je bands fotograferen. Voor Johan Nauta, geboren in Hoogeveen en inmiddels woonachtig in Meppel, was het de beste manier om zijn interesses te combineren en zo aan te haken bij de muziekscene in Hoogeveen. ‘Popmuziek was belangrijk in die tijd. Je kon je er bij thuis voelen en mijn camera gaf mij een alibi om er bij te zijn.’

Veel van zijn foto’s heeft Johan Nauta in 2017 samengebracht in het boek ‘Een uitkijktoren aan de Hoofdstraat’. Het geeft een beeld van Drenthe in de jaren ’70 en een heel hoofdstuk is gewijd aan popgroepen. Ook in het hoofdstuk over cultuur komen verschillende bands voor. Nauta fotografeerde bijvoorbeeld de bands die in de aula van het Menso Alting College optraden. ‘Van Country Ramblers tot Toni Macaroni and The Swinging Devils, van Kayak tot Hobo String Band. Als ik zei dat ik foto’s voor de schoolkrant maakte, mocht ik vaak wel foto’s maken in de kleedkamer.’

Fotoboek
De negatieven van die foto’s kwamen weer in beeld toen Johan Nauta verhuisde naar Meppel. ‘Ik was al langer van plan om er iets mee te doen en besloot in eigen beheer een boek uit te geven. Ik kon kosten besparen doordat ik als grafisch vormgever zelf in staat ben een boek te maken, dus ik had alleen de drukkosten. Er was meer vraag naar dan ik toen had ingeschat. Hoogeveners vinden het leuk om terug te kijken en in zo'n fotoboek ga je natuurlijk toch op zoek naar jezelf of bekenden. Verder is op veel foto’s te zien hoe Hoogeveen veranderd is en ook dat vinden mensen interessant. Bij voorinschrijving had ik er al veel verkocht en Bibliotheek Hoogeveen vroeg me de boekpresentatie te houden in de bibliotheek omdat het boek interessant is voor de Verhalenwerf. Bij die presentatie heb ik ook nog veel boeken verkocht en van !pet/The Read Shop krijg ik regelmatig het verzoek nieuwe boeken te komen brengen omdat ze uitverkocht zijn.’

Johan Nauta werd geboren in Hoogeveen en woonde de eerste jaren in het pand waarin later De Katoele en daarna café De Bagatel gevestigd waren. ‘We verhuisden ook nog naar het pand ernaast, wat later café The Big Bull was. Maar het grootste deel van mijn jeugd woonde ik in de woning op de hoek met de Grote Kerkstraat, waar nu Petstra gevestigd is. De Hoofdstraat was toen een stuk levendiger, omdat er nog auto’s mochten rijden. Toen ik op de middelbare school zat, ging ik vaak naar Het Baken. Leerlingen van het MAC gingen er tussen de middag soep eten en er was van alles te doen. Oorspronkelijk was het een jeugdclub van de Hervormde Kerk en voor jongeren was het een belangrijke ontmoetingsplek in die tijd. Het Baken had een filmclub, die hele ingewikkelde films vertoonde, maar ook een fotoclub. Daar werd ik lid van.’

Overal muziek
In de jaren ’70 kon je volgens Johan Nauta op talloze plekken naar live muziek luisteren. ‘Als je op je fiets of brommer door Hoogeveen reed, hoorde je op verschillende plekken bands repeteren. Elke wijk had een eigen band, dus in allerlei buurthuizen en garageboxen werd gespeeld. Tegenwoordig hoor je muzikanten niet meer omdat ze vaak digitaal werken en een hoofdtelefoon dragen tijdens het musiceren, maar toen hoorde je instrumenten. Uit clubhuizen en buurtcentra kwamen de basdreunen je tegemoet en ik liep dan vaak naar binnen voor een praatje. Ik was geïnteresseerd in muziek en kon meteen mijn liefde voor fotografie kwijt. De meeste bands vonden het leuk om gefotografeerd te worden.’

Azuran werd na verloop van tijd de band waar Nauta zich aan verbond. ‘Ik had een klik met de bandleden en deed van alles. Samen met een paar andere jongens zette ik bijvoorbeeld de apparatuur klaar voor een optreden en we zorgden dat alles na afloop weer werd ingeladen. Ook dat was leuk, we werden er op den duur heel handig in. We verzorgden verder een lichtshow bij optredens en hadden dat best goed voor elkaar.’

Azuran maakte progressieve muziek en trad veel op. ‘Het aantal optredens was in die tijd belangrijker dan beroemd worden. Bands wilden gewoon zoveel mogelijk spelen, ook als het voor tien man was. In die tijd waren veel optredens in Royal en in het Des-gebouw, maar ook De Weidehoek in Wijster was een belangrijke plek. Daar kon je vaak op zaterdag naar bands luisteren. In Hoogeveen waren verder groepenpresentaties in De Tamboer, dat was geweldig om bij te zijn. Ik had op den duur een goede band opgebouwd met portier Hartman. Hij dacht vaak mee over mooie plekken om foto’s te maken en loodste me zelfs een keer naar binnen bij een optreden van André van Duin. In die jaren was iedereen heel onbevangen. Nu heb je overal een perskaart of accreditatie voor nodig en daar is iets voor te zeggen. Je hebt te maken met rechten en dergelijke, maar het is ook best jammer dat er zoveel veranderd is. Azuran bedacht graag stunts en voerde ze vaak ook uit. Zo hadden ze een nummer dat ging over mensen die praatjes hebben. Daarin kwam vaak ‘bla bla bla’ voor. Dat wilden we op kaartjes drukken en in de zaal verspreiden als confetti. Bij De Tamboer bedacht meteen iemand dat we ze wel via een opening tussen het dak en het plafond konden laten vallen. Niks bijzonders misschien, maar het geeft wel aan hoe gemakkelijk alles toen ging. Ik fotografeerde ook bij de eerste festivals in Nederland. Dat waren evenementen waarbij de versterker gewoon op een krat bier stond.’

Grafisch vormgever
Fotografie was hip in de jaren ’70 en Johan Nauta heeft een carrière als fotograaf serieus overwogen. ‘Ik ging naar de kunstacademie in Enschede en wilde illustrator en/of fotograaf worden. Toen de eerste fotografieles ging over de chemische samenstelling van ontwikkelvloeistoffen, was ik teleurgesteld want dat lag me helemaal niet. Het vak grafische vormgeving greep me wel. Zo ontdekte ik wat ik wilde: een mooi samenhangend geheel maken van tekst en beeld. De fotografie is daardoor op een zijspoor gekomen, maar ik heb met mijn dochter afgesproken dat we binnenkort samen op pad gaan met onze camera’s.' 

Geen reacties

Reactie toevoegen