Verhaal

Arie Veldman

Familiebedrijf vaart eigen koers

"Wat was mijn vader eigenlijk vooruitstrevend”, zegt Arie Veldman als hij vertelt over de beginjaren van de damesmodezaak die nu Veldman Mode heet. "Mede door de tentoonstelling 'Sjopp’n deur de tied' van de Verhalenwerf komen herinneringen boven en zie ik wat mijn vader allemaal gedaan heeft.”
Het begon al met een beroepskeuze die niet voor de hand lag. Anthon Veldman had ondernemende ouders, eigenaars van slagerij Veldman. Hij koos echter als enige van het gezin voor een ander vak.
Arie Veldman: "Mijn vader werkte voor Magazijn De Zilvervloot. Dat was een manufacturenzaak waar van alles verkocht werd. Van vloerbedekking tot damesmode, maar ook heren- en kinderkleding, garen en stoffen. Mijn vader vond het een mooi vak en ging naar de textielschool in Enschede om er alles over te leren. De winkel was van de familie Van Zuiden, een joodse familie die na de Tweede Wereldoorlog niet terugkwam. Samen met mijn moeder heeft hij Magazijn De Zilvervloot toen overgenomen van de erven van de familie.”
De handelsgeest had Anthon van huis uit meegekregen en hij dacht dan ook voortdurend na over de bedrijfsvoering. Hij durfde bovendien risico’s te nemen. "Mijn vader koos er uiteindelijk voor om alleen damesmode van uitstekende kwaliteit te verkopen en streefde naar een hoog niveau. De winkel was gevestigd aan de Hoofdstraat 60, schuin tegenover de ingang van de huidige Tamboerpassage. Maar hij opende ook een damesmodezaak aan het begin van de Hoofdstraat en later zelfs in Groningen, Enschede en Amsterdam. Tussendoor werd verhuisd naar de Tamboerpassage. Hij was een van de eerste ondernemers die zich hier vestigde.
Toen Groningen het verkeerscirculatieplan kreeg, werd het moeilijker om die winkel open te houden. De filialen in Enschede en Amsterdam zijn gesloten in de economische crisis van de jaren‘80.”
Een decennium eerder had Arie Veldman al zijn intrede gedaan in de winkel. Ook hij was gegrepen door de mode en volgde eveneens de textielopleiding in Enschede. "Daar leerde je alles wat met het vak te maken had. Later heb ik nog heao gedaan. Ondertussen werkte ik met veel plezier in de winkel van mijn ouders.”

Arie en Gretha Veldman
Arie en Gretha Veldman denken nog niet aan stoppen. (Foto Norma Riemersma) 

Echtgenote Gretha werkte in het onderwijs, maar bracht haar vrije uren ook graag door in de damesmodezaak. "Het gaf me zoveel voldoening om een vrouw blij te maken met mooie kleding”, vertelt ze. "En dat is nog steeds wat ons drijft. Het enthousiasme van klanten geeft ons energie.”
Arie en Gretha namen de winkel midden jaren ‘80 over, nadat Anthon Veldman op 61-jarige leeftijd overleed. Arie’s moeder Alie bleef tot haar tachtigste in de winkel werken.

Klantenkring
Het echtpaar gaf de winkel de huidige naam en maakte de ingrijpende renovatie van de Tamboerpassage mee, waardoor Veldman Mode een stukje opschoof. De locatie bevalt nog steeds uitstekend. "Er wordt wel eens gezegd dat het winkelend publiek de Tamboerpassage overslaat, maar met name niet-Hoogeveners weten ons goed te vinden en dat is zo’n 70 procent van onze klantenkring. We hebben veel vaste klanten en doordat we inmiddels zo’n vier generaties gekleed hebben, komt het voor dat er drie generaties aan de toonbank staan. Jonge klanten vertellen ook vaak dat hun moeder of oma al klant bij ons was.”
Ten aanzien van doelgroep bestaat volgens Arie en Gretha soms een verkeerd beeld. "De winkel zou alleen mode voor oudere dames verkopen, maar dat is niet het geval. Onze vaste klanten zijn vrouwen vanaf ongeveer 25 jaar, die persoonlijk advies en kwaliteit op prijs stellen. Ze vinden het bovendien gezellig om kleding uit te zoeken in een winkel. Wij zijn een familiebedrijf, maar wij vormen ook een familie met onze medewerkers. Dat voelen klanten ook. Wij concurreren niet met webshops omdat onze doelgroep nog graag kleding ziet en aanraakt.”
Bij Veldman Mode krijgen zij persoonlijk en eerlijk advies. Gretha: "Uiteindelijk beslist de klant, maar we geven wel graag verschillende overwegingen mee. We hebben draagbare mode van goede kwaliteit en richten ons op het midden- en hogere segment. Verder bieden we onze klanten graag exclusiviteit. Doordat we alles zelf inkopen en niet zijn aangesloten bij een inkoopcombinatie, hebben we altijd bijzondere kledingstukken in de collectie die andere damesmodezaken niet hebben.”

Overname
Of de winkel in de familie blijft, is nog onzeker. Arie en Gretha hebben een zoon en een dochter met belangstelling voor mode, maar er zijn nog geen vast omlijste plannen voor een overname. Voorlopig hebben de twee ook geen plannen om te stoppen. Er is nog teveel om van te genieten in een vak dat nooit stilstaat.

Dit verhaal kwam tot stand met medewerking van Museum 5000 De Morgen en Bibliotheek Hoogeveen werken aan de Verhalenwerf. De tentoonstelling 'Sjopp’n deur de tied' wordt donderdag 17 november geopend en is te bezichtigen tot en met 29 januari 2017.
Norma Riemersma

 

Geen reacties

Reactie toevoegen