Verhaal

Wolter Padding, NS-er in hart en nieren.

Wolter Padding (81), is werkzaam geweest bij de NS van 1958 tot 1991. In een interview met Henk Jonker, vrijwilliger bij de Verhalenwerf, vertelt Padding over zijn verschillende functies bij de NS. Over zijn werk in Hoogeveen en ook wat hij nooit meer zal vergeten.

Dhr. Padding

De heer Padding vertelt dat hij in 1958 bij de Nederlandsche Spoorwegen is begonnen als leerling stations ambtenaar. Hij startte zijn werkzaamheden op het station in Meppel. Daar kon hij een interne opleiding volgen voor lokettist binnenland/buitenland.

In 1959 moest hij drie maanden naar het centraal station in Amsterdam. Hier kon hij zijn opgedane kennis in de praktijk brengen.

Maar Padding was nog lang niet uit geleerd. Hij volgde vervolgens een cursus buitendienst, maar dat was niet zijn uiteindelijke doel. Op een dag wilde dhr. Padding ‘treindienstleider’ worden. Daarvoor moest hij van veel zaken op de hoogte zijn en dat ging niet zonder opnieuw veel studeren. Hij moest onder andere op de hoogte zijn van de zogenaamde bloksystemen enkel en dubbelspoor, beveiligingssystemen etc.

Naar Hoogeveen

In 1960 kwam de heer Padding als stations ambtenaar naar het station Hoogeveen om daar te blijven werken tot 1976. Hij heeft in Hoogeveen dienstgedaan als treindienstleider, perronopzichter en vele andere taken.

Ook zat hij regelmatig achter het loket in Hoogeveen om kaartjes te verkopen. Hij herinnert zich dat het, na de vakanties, op maandagmorgen altijd ontzettend druk was, soms stonden er rijen tot buiten het station, dit terwijl er drie loketten open waren.

Stamspoor

Ook herinnert dhr. Padding zich nog goed dat er in Hoogeveen een raccordement was, het zogenaamde stamspoor. Dit spoor dat naar verschillende Hoogeveense bedrijven ging heeft in Hoogeveen een belangrijke rol gespeelt. 

Wil je meer weten over het stamspoor? Klik dan hier.

Volgens de website infrasite.nl is een raccordement een spoorlijn die niet bestemd is voor het openbaar vervoer van personen en goederen. De spoorlijn sluit aan op de openbare spoorweg. Op een raccordement bedraagt de snelheid maximaal 30 km/h.

Een raccordement kan voorkomen als:

  • . stamlijn. Deze heeft een ontsluitingsfunctie en is aangelegd ten bate van een overheidslichaam.
  • .spooraansluiting. Deze is aangelegd ten bate van een bedrijf, om dit bedrijf aan te sluiten op het spoorwegnet, bijvoorbeeld bij postsorteercentra.

In de loop der tijd zijn vele raccordementen weer verdwenen, zo ook in Hoogeveen. De bedrijven die in Hoogeveen aan dit stamspoor lagen waren: Koudijs, Landbouwbank, de Gasunie en Kip caravans.

Wouter Padding vertelt hierover: 'soms gingen er wel  acht wagons met caravans van Kip naar dealers via het spoor. In de tijd dat de belangrijke hoofdgasleiding vanuit Slochteren naar eldersin het lans moest worden aangelegd, werden ladingen vol buizen met een doorsnede van ruim een meter naar Hoogeveeen vervoerd. Ze werden afgeleverd bij een depot van de Gasunie. Hier werden speciale, extra lange wagons voor ingezet.

 

03_Hg0170 (Large)

Beschieting

Wat heel veel indruk op de heer Padding heeft gemaakt, is het feit dat tijdens zijn diensten de treinkapingen plaatsvonden. Dat was de kaping op 14 december 1975 in Wijster en de kaping in de Punt in 1977.

Tijdens de kaping in Wijster was het heel hectisch op het station in Hoogeveen. Er stonden grote lampen rondom het station, zodat het station ‘s nachts in het volle licht stond. Omdat er geen treinen vanuit Meppel door konden rijden moesten ze vanuit Hoogeveen ook weer terug richting Meppel.

Toen de trein, na afloop van de kaping, binnen kwam op een zijspoor van het station in Hoogeveen, zag de heer Padding de vele kogelgaten die in de trein zaten. Het is een gebeurtenis geweest die hij nooit meer zal vergeten.

Foto

Henk voegt aan dit verhaal nog toe: 'Na het gesprek kreeg ik onderstaande foto van NS-medewerkers van het station Hoogeveen. Met daarbij ook alle namen, de foto is gemaakt begin jaren zestig van de vorige eeuw.'

Mocht u zichzelf, of een familielid herkennen op deze foto, neemt u dan contact met ons op. We vinden het leuk om ook uw belevingen te horen.

Oktober 2019

groepsfoto NS.PNG

 

Reactie van dhr. G. Koopman: De treinkaping bij Wijster begon op 2/12/1975

Geen reacties

Reactie toevoegen