1926
Tegen de spoorlijn aan kwam de turfstrooiselfabriek Griendtsveen Moss Limited. In Hoogeveen en omgeving was nogal wat turf en het lag voor de hand dat een hieraan verwante industrie zou vestigen. De industrialisatie kwam langzaam op gang.
In het begin van de 21e eeuw werd begonnen met de afbraak van het in verval geraakte gebouw.
Hotel Homan en het station 1949
In 1870 werd de spoorlijn tussen Meppel, via Hoogeveen, naar Groningen in gebruik genomen. Het gevolg was dat Hoogeveen een station kreeg. De aantrekkingskracht van een station is altijd groot geweest, zodat er ook vaak restaurants en/of hotels in de buurt kwamen. In Hoogeveen was het niet anders.
Het bekendste hotel werd dat van Homan. Lammert Homan nam het in 1906 over van Berend Harms Bakker.
Op 1 maart 1987 ging Hotel Homan dicht, waarna het later afgebroken werd om plaats te maken voor nieuwbouw.
Bouw spoorwegtunnel 1960
Spoorwegonderdoorgang bij de Blankenslaan.
Het gaat hier om de latere A-28 en om die door te ‘trekken’ was het natuurlijk nodig dat er een tunnel onder de spoorlijn kwam.
Overzichtsfoto 1962
Bovenaan het karakteristieke witte stationsgebouw. Links van het station zijn opvallend veel treinwagons
In het midden een grote open vlakte. Hier stond jarenlang de Expansiehal, die later de Mauritshal werd.
Het markante huis in het midden onderaan is van transportbedrijf Sent Wanninge. Bij de woning staan 4 vrachtwagens geparkeerd.
Op de andere hoek bevindt zich sinds 2009 de bibliotheek/verhalenwerf.
Station Hoogeveen 1977
Het oude station Hoogeveen zoals het er in 1977 nog steeds uitzag. De kenmerkende witte stenen sieren het gebouw.
Links expeditie bedrijf Van Gend & Loos en het , toen nieuwe busstation. Rechts Hotel Homan, dat vele tientallen jaren bekendheid genoot
1979 Spoorwegonderdoorgang A-28
Deze foto uit 1979 toont het (nieuwe) ziekenhuis Bethesda met Weidesteyn en zusterflat.
Op achtergrond is de A-28 zichtbaar met de spoorwegonderdoorgang in het verlengde van Blankenslaan, achter het Griendtsveen.
Copyright van deze foto's ligt bij Aviodrome, Lelystad. Het is niet toegestaan deze foto's vrij te gebruiken.